Çin, 1 Temmuz 2026 tarihinde yürürlüğe girecek yeni ulusal standartla birlikte, araç direksiyon sistemlerinde mekanik bağlantı zorunluluğunu tamamen kaldırıyor. Bu düzenleme, otomotiv endüstrisinde bir dönüm noktası oluşturuyor ve tam elektronik “Steer-by-Wire” (kabloyla yönlendirme) teknolojilerinin seri üretimde yaygınlaşmasının önünü açıyor. Yeni standart, elektronik ve elektrik destekli direksiyon sistemleri için ayrıntılı güvenlik ve işlevsel gereksinimleri tanımlıyor.
Direksiyonda mekanik bağlantı şartı olmayacak
Bu önemli düzenlemenin hazırlanmasına Nio, BAIC, Xpeng, BYD, Geely, Xiaomi ve Huawei gibi Çinli büyük otomobil üreticileri ve teknoloji şirketleri ile birlikte, Toyota ve Mercedes-Benz gibi uluslararası ortak girişimler de katıldı. Geniş bir yelpazeden gelen yerli ve yabancı üreticilerin bu sürece dahil olması, standardın farklı araç türleri ve direksiyon mimarileri genelinde uygulanacağını net bir şekilde gösteriyor.

Mevcut durumda, piyasada Infiniti Q50, IM L6, Nio ET9 ve Tesla Cybertruck gibi bazı modeller “Steer-by-Wire” teknolojisini kullanıyor. Ancak Çinli üretici Nio’nun ET9 modeli, ülkede mekanik yedekleme olmaksızın tam Steer-by-Wire teknolojisini kullanan ilk seri üretim model olarak öne çıkıyor. Yeni standart, hem geleneksel hem de tamamen elektronik direksiyon sistemleri için güvenlik ve işlevsellik kriterlerini belirliyor.
Standart, özellikle Birleşmiş Milletler’in R79 değişiklikleriyle uyumlu olarak işlevsel güvenliğe vurgu yapıyor ve elektronik direksiyon sistemlerinin ISO 26262 güvenlik seviyelerine uymasını zorunlu kılıyor. Güç kaynağı, kontrol iletimi ve enerji yönetimi arızaları dahil olmak üzere farklı hata senaryolarında sistem yedekliliğini ve beklenen performansı açıkça tanımlıyor.
Tamamen elektronik direksiyon sistemleri için akü yaşlanması, performans sorunları ve gerçek zamanlı enerji yönetimi izlemesi gibi durumlara yönelik alarm gereksinimleri de belirlenmiş durumda. Ayrıca, üreticilerin elektronik direksiyon sistemlerinin güvenliğini kanıtlayan destekleyici belgeleri sunması ve bu belgelerin incelemeye tabi tutulması, hatta rastgele doğrulama testlerine tabi olması gerekiyor.
Mekanik bağlantı şartının kaldırılması ve beraberinde getirilen kapsamlı işlevsel ve güvenlik gereklilikleri, elektronik direksiyon teknolojilerine sahip araçların hem yerli hem de ithal pazarlarda tasarımını, test edilmesini ve yaygınlaştırılmasını destekleyen sağlam bir düzenleyici çerçeve oluşturuyor.
